top of page

אני מקור של אור לעצמי ולאחר

מסע במחוזות הדרומיים של הזודיאק יוביל אותנו מהכרת עצמנו בטלה, להכרת האחר במאזניים. לעומתם, מזל דגים שמתחבא כרגע מאחורי השמש מזמן את השאלה התמידית: איך אזהה שאני מקור של אור לעצמי ולאחר.

Jan Svankmajer האומן הצ׳כי הנהדר

הקלדת המילה דרום במנועי החיפוש האינטרנטיים תוביל למחוזות דרומיים, אל שושנת-הרוחות, לנקודה הכי תחתונה במפה הגיאוגרפית. אם נוסיף את המילה "אסטרולוגיה" נקבל גם רשימה של קורסים אסטרולוגיים בדרום הארץ.

אסטרולוגיה היא שפה סימבולית, הבנתה היא כקריאת מפה עם סימני דרך ושכבות טופוגרפיות שונות. הידע הרב שמתקבל מהקריאה במפה זו דורש סדר בתוך שפע הפרטים. לכן ישנם נתונים קבועים שאינם משתנים, הכוללים את גלגל הזודיאק, ארבעה היסודות: מים, אש, אוויר, אדמה ולבסוף, לענייננו כאן, את ארבעת כיווני השמיים: צפון, דרום, מזרח ומערב. מבנה הזודיאק חובק את תמונת השמיים הנמצאת תמיד בתנועה והוא לעומתה אינו נע עם הגרמים השונים. המזלות קבועים, כמו שולחן דיונים בהם לכל חבר (מזל) יש את כיסאו הקבוע וממנו הם מתבוננים בכדור הארץ, בעוד כל אחד בתורו מארח בזמנו פלנטה אחת או יותר, כמו מספרים על השעון שהם אינם זזים, ורק המחוגים בתנועה מורים על השעה. מבנה הזודיאק הזה יוצר את המפה האסטרולוגית והמזלות בתוכה נקראים ״12 הבתים״. לדוגמא: אדם יכול להיוולד עם השמש שלו במזל עקרב, אך הוא נולד בשעה ספציפית שהובילה את השמש שלו להיות בבית מספר 2, שבסדר הזודיאק הינו מזל שור. (מתחילים תמיד מנקודת השוויון האביבית; טלה).

אז קדימה, הנגבה, מהו באמת אותו ״דרום״ במנועי החיפוש האסטרולוגיים עתיקי היומין?

ביקור במרתף של הזודיאק

נחזור אל תמונת המעגל ונמתח קו מהבית הראשון, טלה (שעל גלגל המזלות נמצא בשעה 9) לבית השביעי, מאזניים (שנמצא בשעה 3) וביניהם נערוך הפעם את המסע שלנו, על פני החצי הדרומי של הזודיאק. אם הזודיאק יוכל לומר את דברו, זה יישמע כך: בתוכי נוצרת מציאות אישית (טלה) לפני פגישתה עם העולם (מאזניים) והרי על כך עומדים החיים, כי מי אנחנו ללא האנשים סביבנו? פעמים, כשאנחנו חשים בתוכנו חשכה, זה כיוון שסגרנו את עצמנו בתוך המרתף, שנמצא בתחתית, כלומר באופן מטפורי בדרום הבית. בכל בית מתקיימים החלק השיתופי והחלק הפרטי, ואילו הדרום במפה הוא סוג של מרתף שבו נחים זיכרונות ילדות, רצונות קמעים, אינטימיות שאיננו חושפים בסלון, מקורותינו האישיים, מערך כוחות של הישרדות בתוך האפלה... כל מה שנמצא בשוליים אך מנהל את המרכז שלנו.

החלק הדרומי של המפה מבקש שוב ושוב תנועה בין המרכז (טלה) לפריפריה (מאזניים) ולהיפך. ארכיטיפ הטלה הוא הבנה של עצמיותי, הוא מזל הקשור בחקירה וגילוי עצמי. ארכיטיפ המאזניים הוא איזון בתקשורת והרמוניה חברתית, נשיאה פנימית של האחר, מזל הקשור בהקשבה למציאות אחרת, של האחר. פעמים רבות בין העצמי לאחר נוצרת חוויה של שממה: חוסר הבנות, חוסר תקשורת, סימפטיה-אנטיפטיה, טשטוש גבולות. טלה קשוב ומגיב מהיר לעצמו ומאזניים מבקש להאט ולהקשיב לאחרים. המטרה שלנו בתנועה בין בית אחד לבית שבע, היא ליצור קשר ביני לבין האחר. וכך אנו מטיילים רצוא ושוב בחלק הדרומי שלנו, מצמיחים את השממה, כיוון שאנו זקוקים לרענון, זקוקים ללכת את הדרך מחדש, לחדש את ההרגלים שלנו, לרענן את החושים, להתאהב בשגרה, לזהות שהאחר הוא חלק ממני גם.

יֶשְׁנָם יָמִים בָּהֶם תִּמְצָא אֶת עַצְמְךָ בְּשׁוּל־שׁוּלֵי הַדֶּרֶךְ. יְלָדֶיךָ זָרִים. אֵשֶׁת־חֵיקְךָ נָכְרִיָּה. גַּם הַצְּבָעִים שֶׁמִּבַּחוּץ מְטַשְׁטְשִׁים אָפֹר. לְרַגְלֶיךָ אֵין כּוֹחַ לָשֵׂאת אֶת עַצְמָן. פִּתְאוֹם פְּרִיחַת שָׁקֵד לְבַנְבַּנָּה מַנֶּצֶת בְּפִנְימְךָ, בְּבַת־אַחַת אֶת כָּל הַצִּפֳּרִים

Jan Svankmajer

כמה מתאים לכתוב מילים אלו כעת, ברגע הזה בשנה, בו מזל דגים נכנס ומסמל את תעלת הלידה.

מה נניע מתוך עצמנו על מנת להיוולד מחדש עבור האור שמתארך? איך נצפין עם תשתית העבר שלנו? מזל דגים הינו המבול הגדול והיונה הלבנה באותה הנשימה, הוא מייצג את היכולת שלנו להאמין, להתפלל, לבקש, להכיל ולשים לב לכאב האנושות. דבר המוביל רבות גם הוא ליצור, להעמיק בנסתר, לחוש חמלה והזדהות עם האחר, ואילו מצדו השני הוא מעלה תכנים של קורבנות, בריחה, כאוס והזיה. בין הזיה למשאלת-לב ישנו הבדל משמעותי והוא המעבר בין ה"מה" ל"איך". איך אשתמש בחושיי הפיזיים כדי להתעצם ולהעצים? איך אזהה כי אני מקור של אור לעצמי ולאחר? להפנות את השאלה מ מי אני לאיך אני כבר מובילה להקשבה נוכחת. זוהי משימת הדרום במפה האסטרולוגית.

גורלו של אדם עם הרבה פלנטות בתחתית המפה, קשור לשאלת בניית הבית. משימתו היא לצאת עם בסיסו האינטימי, המכורבל, אל העולם ולחקור איך החלקים התחתונים של עצמו מתבטאים בעליונים. אדם שיש לו במפה ריכוז גדול של פלנטות בבית הראשון יטה לקשר אישי הדוק עם עצמיותו, יבקש לגלות דבר מה חדש עבור עצמו, לעומתו, משימת חייו של אדם עם ריכוז גדול של פלנטות בבית שבע תהיה לנסות לגשר ולהביא להרמוניה ולהבין את ההקשר האישי שלהם בתוך קבוצה. כל אלו על קוצו של חוד, המחזיק קצה של חוד אף קטן יותר... בכל זאת, נסו להתבונן במפת הלידה שלכם, הסתכלו על הפלנטות המצויות שם ועם הידע הקט שרכשתם עתה תוכלו לבטח להבין איזה סוד על עצמכם. האדם שהתבסס בתוך מערך חושיו, יוצא מן המרתף אל השמש ומבקש משאלה מתוך עמוד האור שאנחנו, שעליו אנו בונים חלומות ומגשימים במעשים עולם טוב יותר המחבר בין "אני" ל"אתה".

שני השירים של אליעז כהן

Recent Posts
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page