top of page

תאומים / בְּתוֹכְךָ קְשָׁתוֹת נִפְתָּחוֹת


אין חדש תחת השמש, אמר קהלת, והוא בטוח לא היה מזל תאומים: אלו הסקרנים אחר הסיפורים, החידות, שואלים שאלות, לומדים דבר חדש, רוצים להצטרף לעוד קבוצה חדשה, משנים צורתם בקלות, נעים על קשת הצבעים, כמו הפרפרים... אבל אני -הייתי קהלת בשבועיים האחרונים, חליתי בשפעת שסתמה לי את כל החורים בראש ונשארתי עם תחושה כבדה בכל דרכי הנשימה. חוויתי את תקיעות המחשבה והאופן בו היא מתורגמת לשליליות כאשר אין שום תנועה. הסתגרתי בתוך הכאב, ושלולית הבוץ נהפכה למנת-חלקי. רק מפגש עם אנשים, הצליח לשחרר מעט את התקיעות. אך עדיין, סתומה הייתי לבלי די (פחדתי שיש לי מחלה חשוכת מרפא!) , חיפשתי אחר השליח בתוכי שיצא ויאמר לי מה קורה, איך קרה שכך קרסתי.

בשפה האסטרולוגית, השליח-הקוסמי בתוכנו הוא מרקורי המהיר מכל הפלנטות ועובר דרך כל המזלות ב88 יום ומסמל את החשיבה. מרקורי (הנקרא בלשון עברית: כוכב ) קורא לנו ליצור יחסים, הקשרים, תקשורת. כשמדברים על ״מרקורי בנסיגה״ אנו ניקראים בעצם להאט את הקצב שלנו ויותר ליצור התבוננות בפעולת שלנו. לשים לב מדוע הדברים קורים, להתבונן שנית על המקולקל, על הלא מתפקד... מרקורי מסמל תקשורת, ידע, חשיבה לינארית, תיקון. כיצד אנו יוצרים חיבורים בחשיבה, מה מניע אותנו להתפתח דרך ידע, האופן בו אנו תופסים את המציאות ומתרגמים אותה למילים. איך אנחנו מתבטאים. מרקורי אחראי על הדיבור שלנו. והדיבור, כמו מרקורי המכונף, יכול לומר דבר אחד ולהתכוון למשהו אחר... להיות שליח בעבור אדם אחד אך לנהל את האינטרסים של האחר ולהתעופף במהרה... ובמיוחד, מרקורי שולט על מזל תאומים: המזל שהקליגרפיה שלו היא צמד אחים זהים, כמו לומר שהנולדים תחת השמש בתאומים באו לחקור כמה נקודות מבט על אותו נושא, להכניס אוויר אל תוך חוקי הארץ הדחוסים, להעיד על האירועים, ללמד, לתקשר ולחלוק. איכות של סקרנות, גישה פתוחה לחיים ושימוש במרכז השכלי כדי להבין את החיים (דבר שעלול לגרום להתשה מרוב דאגה וחרדה או לפיטפוט אינסופי).

במפה האישית, מרקורי מסמל איך אנחנו חושבים, מעכלים, מדברים ברמה היומיומית הבין-אישית ואיך אנו יוצרים קשר! מרקורי מגלה לי את סוד התקשורת, את סוד הדיבור, את החוט שרץ בין כל הבדים... מצליחה כך להבין את האופן בו האדם פותח את החלון בינו לבין האדם האחר, ומביע דרכו.

בסדנת להשקות-את-המזל כשמגיעים לחלק היסודות במפה אני קוראת להם: סודות- סוד האש, סוד האדמה, סוד האוויר וסוד המים. ואנו עובדים איתם דרך המפה האישית של כל אחד -דרך תרגילי ציור. לכל יסוד יש את הסוד שלו, ומשמעותו מתגלה לכל אחת מאיתנו בצורה אחרת אך הסוד תמיד נאמר בשפתו.

הם מתגלים בנו פנימה, בהרגלים שלנו, באופן ההליכה, בהכנת הבישול, בבחירת הבגדים,

איך אנחנו קמים בבוקר ואיך אנחנו הולכים לישון. לכל יסוד השפעה מסויימת עלינו ואם ניתן לעצמנו לבחור יסוד מסויים בצורה מודעת נוכל לשנות הלך-נפש, מצב-רוח וכמו לזמן את אותו הסוד שיגלה לנו את פשר המצב כאשר איננו מצליחים להמשיך...

להזמין את סוד האוויר להתגלות לנו, כלומר - למצא את איכות האוויר בחיים, היא להרים את הראש מעל המים. לקחת נשימה מבחוץ, לקחת נשימה עמוקה יותר אל הפנים. אולי אין חדש תחת השמש, אך אם נתבונן קדימה אל האופק, נוכל להיות כדבורים הממשיכות ללקט מן הפרחים את הדבש כל יום מחדש ולו רק בעזרת ההתמדה והתחדשות לקום ולהקים ולהרים את קורת הגג. יפה לראות את ההתפתחות מתוך שער-האש אל חוקי האדמה ומשם להתחיל להתרומם, ולהרים את החומר.

קשתות רומנסקיות / טומס טרנסטורמר

(תירגמה משבדית: גלית חזן-רוקם)

בִּכְנֵסִיָּה רוֹמָנֶסְקִית עֲנָקִית הִצְטוֹפְפוּ הַתַּיָּרִים בַּחֲצִי עֲלָטָה.

זוֹ אַחַר זוֹ נִפְעָרוֹת קְשָׁתוֹת, שֶׁעַיִן לֹא תַּקִּיף.

לַהֲבוֹת-נֵר אֲחָדוֹת הִבְהֲבוּ.

מַלְאָךְ בְּלִי פָּנִים חִבֵּק אוֹתִי

וְלָחַשׁ בִּמְלוֹא הַגּוּף:

"אַל תֵּבוֹשׁ לִהְיוֹת אָדָם, הִתְגָּאֵה!

בְּתוֹכְךָ קְשָׁתוֹת נִפְתָּחוֹת זוֹ אַחַר זוֹ עַד אֵין סוֹף.

לְעוֹלָם לֹא תֻּשְׁלַם, וְכָךְ רָאוּי."

מְסֻמָּא דְּמָעוֹת

נֶהֱדַפְתִּי לַפְּיָאצָה הָרוֹחֶשֶׁת בַּשֶּׁמֶשׁ

עִם מַר וּגְבֶרֶת ג'וֹנְס, מַר טַנָקָה וְסִינְיוֹרָה סַבָּטִינִי

וּבְכֻלָּם נִפְתְּחָה זוֹ אַחַר זוֹ שׁוּרַת קְשָׁתוֹת עַד אֵין סוֹף.

לקחתי אנטיביוטיקה והכאב הפיזי התחלף בכאב נפשי. שקעתי עד לתחושות פיזיות של דיכאון וחרדה. לא הצלחתי למצא נקודת התבוננות חדשה, למצא דלת שתפתח לי חדר שטרם ניגלה בפניי. ואז שמעתי את אחת מתכניות הרדיו האהובות עליי ושם דיברו על הסקרנות; להחליף את תחושת הפחד בסקרנות, להתבונן בעצמנו ולראות מה מסקרן אותנו, בין אם בתוכנו, או שם בחוץ. הסקרנות נהפכת להיות השליח שלנו אל מהותנו, אל הנשמה - והפחד נעלם כשאנחנו קשובים לה ונוכחים בתוכה. לקחתי נשימה עמוקה. עורב צרוד עמד על ראש הברוש בחצר. במסורת השאמנית, עורב אומר לנו להעצים את כוח ההתבוננות שלנו ולהוציא לאור כל מה שנתפס בייאוש ונתפס בצל... ולתת ל-זמן את שלו. וואוו, העולם נהפך להיות עוגיית-מזל או העתידות של בזוקה!

כך גם מזל תאומים, שנכנס אלינו כבר לפני שבוע ומביא לנו מאורו לקראת הקיץ המתקרב. להניף את החשיבה גבוה יותר, לא לתת לטמפרטורות הגבוהות לתקוע אותנו על חום גבוה, לצאת החוצה לטיול, לפגוש אנשים, אפילו לשתוק ביניהם. אבל לצאת, להצהיר, כי אני השליחה של עצמי, אני לוקחת את עצמי דרך פתח הדלת.

Recent Posts
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page