top of page

נפטון במזל דגים או: כְּשֶׁנְּעוּל הָעוֹלָם עוֹלֶה הים

נפטון, שליט האוקיינוס, במזל דגים. כמו שבתאי, שליט הצורות שחזר למזל גדי, גם נפטון, שליט התנועה, חזר אל ביתו ... (אמנם לפני שנתיים, אך מתוך 165 שנה של סיבוב בשמיים, מה זה כבר שנתיים) שניהם פלנטות רחוקות יותר מכדור-הארץ ולכן השפעתן משמעותית יותר עלינו כחברה, כמסה אנושית.

בשמיים, לנפטון יש הילה כחולה ירקרקה המקבילה לצבע הריפוי. במיתולוגיה היוונית, נפטון הוא פוסידון – שליט הים: אחיו של זאוס ופלוטו, ואבא להמון ילדים פרועים ואכזריים... הכתירו אותו שוב ושוב במקדשים על גבול הים וסגדו לו כאל המנווט דרכם במשעולי המים וכאשר כעס, יצר סערות וסופות שגרמו לספינות להיעלם בתוכו.

כתמונה פנימית אל עצמנו, נפטון הינו זה היוצר בנו בלבול ומביא כאוס לרגשות. בגלל היותו כזה מיסטי ופועל בעומקי הים, קשה למצא את נפטון כמקרקע, אך הוא יכול להוריד אותנו למעמקי הים, דרך אשליות וסיפורי-פנטזיה שלנו על עצמנו ועל אחרים... ושם במצולות הים, מוציאים הרבה בועות אוויר ריקות, נסחפים אל מערבולת אחר מערבולת והכל חשוך וקשה לנשום.

אך שימוש נכון בנשימה ומציאת עין הסערה יכולה להביא אותנו למים הגבוהים שנפטון מבקש כי נפטון, שליט מזל דגים, הוא תמיד גם וגם: הוא המבול הגדול והיונה הלבנה באותה הנשימה, מייצג את היכולת שלנו ליצור, להעמיק בנסתר, את היכולת שלנו להביא חמלה אל הכלל, להעלות חזיונות . הרי גם השאלה איך אני רוצה להיות בחיים האלו ומה אני רוצה לתת ולקבל הוא סוג של חזיון המבקש טיפוח! וליצור משאלות-לב. ואילו צדו האחר הינו קורבנות, בריחה, כאוס והזיה: בין הזיה למשאלת-לב ישנו הבדל משמעותי והוא המעבר בין המה לאיך.

איך מתבטאים פירוק וחיבור בחיים? נפטון מבקש מאתנו להתמיר את ההרגלים הישנים שלנו אל דפוסים מחודשים, הנובעים מתוך השראה והחלטה ערה. איפה שאנחנו נלקחים ופועלים באופן אוטומטי - אנו מתבקשים להתעורר: סיפורי האשליה שאנו מספרים לעצמנו גורמים לנו לחוויית סבל שנגרמת בסופו של דבר מהפער מול המציאות. אין אשמים בעולם! נפטון זועק אלינו מתוך המצוקה: דעו את מקומכם היחסי. גם צילו מבקש את האור הגבוה שבתוכנו לחמלה-עצמית והכלה.

שימו לב בזמן המיוחד הזה, לרגשות הסודיים שבנו... לסודות שאנו יוצרים בתוכנו... למשאלות הלב.... התבוננו בקרחוני-האירועים ולימדו את שורש מקורם במעמקי המעשים. כל ניסיון להתנגד לשינויים שקורים, למכאובים, לשברוני הלב רק יוביל אותנו אל טביעה נוספת.

 

נפטון מייצג את המסה האנושית, את האם הגדולה: אותה אחת שכולנו מגיעים ממנה, את המשאלה לחזור לשלמות הרחם ובאותה נשימה את היותנו חצויים, פעורי עיניים ולא שלמים.

נפטון, שליט מזל דגים, הוא תמיד גם וגם. הוא המבול הגדול והיונה  באותה הנשימה. נותן השירות והקורבן, יוצר המשאלות וההזיה וביניהם הבדל דק ומשמעותי.

הקשר בין נוזל הדמעות המלוח והים אינו מקרי. לפני כמה ימים, נכנסתי אל ביתה של חברתי בשעת בוקר למצא אותה מתארגנת ליציאה. עיניה נראו נפוחות, שאלתי מה קרה. היא שיתפה בעומס הגובר שבחייה וחוסר-היכולת להכיל את הכל לצד הרצון הבלתי נשלט להושיט עזרה לכל מי שמבקש. אנחנו נסחפים באשלייה שאנחנו יכולים הכל, הפנטזיה שלנו על עצמנו, הדימוי על מי שאנחנו רוצים להיות והפער מול מי שאנחנו באמת יוצר את הסבל והכאב. הרצון העז לתת את עצמנו בשירות גובל לעיתים בשיתוק-עצמי המוביל לקריסה מבפנים ונתינה מתוך מקום של קורבנות. שתקתי ולא אמרתי כלום. חיבקתי אותה ואחרי כמה רגעים היא מסתכלת עליי ומתחילה לבכות. אני לא מושלמת, אני לא מושלמתֿ. לחשתי לה שרק הדומם שלם ושרק הכוונה שלנו מושלמת, רק מעשה האהבה מושלם. נצרו את רגעי האהבה בחייכם, המקום בו נתתם לדמעות לסחוף אתכם אל מיצר מבטחים, דרך בקיעת האשלייה, תנו מעצמכם מתוך עצמכם, מתוך מה שיש, בחמלה-עצמית, שיתוף, הכלה, יצירה הנובעת מתוך הרגש והשירות. הרחיבו את רגעי הבחירה והאהבה העצמית. הקיום שלנו בטוח, אני כאן איתך: את זה אומרת האהבה.

...״משננעל הכל שבים וגלים אינסוף שעריו

הציר סב בהעלם אחד והוא פתוח

כשנעול העולם

עולה כים ומתגלה

שער אינסופי

ציריו סבים בהעלם מוחלט

ושב הגן ושוב מבוא הרוח...״


שבא סלהוב\ עיר ונשיה בהוצאת כתר

ציורים של לואיס פרטינו

Recent Posts
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page